En omsadling

6 Feb

Jeg har bestemt mig for at sadle om vedrørende mit speciale. Jo mere jeg tænkte over det, jo mindre kunne jeg finde koblinger mellem E-business og socialøkonomi. Det var lidt for lidt E over det og faktisk også alt for lidt Business. Socialøkonomi er et fantastisk spændende felt, men efter at have været til et par interessante fyraftensarrangementer og netværksmøder omhandlende social business, er jeg kommet frem til, at det mere er noget, jeg skal dyrke som en interesse frem for at fordybe mig akademisk med det, da der mangler koblinger mellem mit hidtidige forløb og emnet. Og hånden på hjertet; måske er socialøkonomi også lidt gammel vin på nye flasker? Jeg har så gravet lidt i min ITU-bagage, og et andet område, der interesserer mig, er business model innovation og business modeller generelt, sammen med værdikæder, strategier, økosystemer og digital konkurrence. Jeg startede jo på E-business netop fordi jeg kunne se, at medierne måtte finde nye business models for at overleve digitaliseringen og den nye økonomi der følger, og det er beslægtet med min e-learning business model speciale-skitse. I og med at jeg beskæftiger mig med min egen spændende start-up (Tegnstuen og StreetSigners) der “sælger” tegnsprog via. online mediet har jeg længe været interesseret i hvordan man finder vinder-business models omkring e-learning. Findes sådanne nogle? Jeg er ikke fagligt interesseret i de pædagogisk-didaktiske teorier bag E-learning, i hvert fald ikke meget mere end højst nødvendigt, men mere i hvordan man bedst formidler læring via. Internetmediet og får modtagerne til at vælge den form for læring frem for fysisk læring, hvilke konkurrencefordele det giver, hvilke besparelsespotentialer der er, hvilke værdier modtagerne får og hvordan E-learning kan effektivisere hele værdikæden. Og så kan emnet meget nemt kobles til både Business, Jura og Teknologi – ligesom jeg allerede har vejlederne klar, vejledere jeg har samarbejdet med omkring tidligere ITU projekter, der alle kan relateres til netop emnet. Så nu er der om at gå videre med brainstormingen og få nogle aftaler i hus.

Skriv et svar

