At definere e-learning

8 Mar

Ja, det er svært bare at sætte ord på e-learning. Jeg skal også blive enig med mig selv, om det skal hedde e-learning eller e-læring. Umiddelbart skriver jeg e-learning på engelsk. Dette indlæg handler om hvordan jeg skal komme i gang. Jeg har sidste mandag brugt nogen tid med at diskutere med min hovedvejleder, omkring hvordan e-learning skal defineres. Og det er ikke let. Så jeg glæder mig til at diskutere det med bivejleder (kan mødes med ham en gang, men hvis det skal være flere gange, skal han selvfølgelig først formelt godkendes) Ud fra min umiddelbare viden om e-learning ser det ud til, at der er tusindvis af forskellige definitioner. Der er akademisk e-learning og der er kommerciel e-learning. Der er ingen tvivl om, at jeg i mit speciale vil fokusere på den kommercielle e-learning. Læser jo e-business på ITU og ikke en kandidatgrad på DPU. Det skal mit speciale afspejle. Og indenfor selve læringen er der også mange forskellige retninger. Der er teaching (mere traditionelt, mere udenadslære) og der er learning (mere moderne, den lærende er selv aktiv) – det er known vs. knowable, complex vs. chaos – i følge Dave Snowdon’s Cyberfin-model. Den har hovedvejleder umiddelbart anbefalet. Jeg har så også af ham fået at vide, at jeg kan vælge den mere lige sti eller tage den snoede sti – dvs. om jeg skal skrive et “tame” eller et mere “wicked” speciale. Kan jo så regne ud, at hovedvejleder helst ser, at jeg tager udfordringen og lægger arm med det komplekse. Det er jo learning – og det er det, man flytter sig allermest med. Men jeg skal jo gøre op med mig selv, hvor meget krudt jeg reelt kan lægge i specialet, når jeg har gang i en spændende virksomhed ved siden af. Meget spændende (næsten for spændende), meget indviklet og ikke mindst snoet. Lige nu er jeg ikke kommet meget videre med læsningen omkring e-learning. Men jeg har flere artikler i min mappe med litteratur indenfor E-learning. Det skal jeg så i gang med at overblikslæse – og så er jeg sikker på, at mødet med bivejleder vil give mig meget at arbejde videre med. Jeg har også på fornemmelsen af, at han mest er indenfor akademisk e-learning, så jeg skal høre ham om, hvor meget han er til den kommercielle del. For nu er udfordringen også at finde kobling mellem business model-delen og e-learningsdelen. For som jeg ser på det, skal businessmodel delen helt klart fylde mere end e-learningsdelen – men det ene udelukker ikke det andet. Og her mangler jeg umiddelbart litteratur – for der er meget lidt litteratur om kommerciel e-learning. Min hovedvejleder sagde noget om, at det måske var fordi, at man måske havde opgivet at forske i det. Så jeg skal jo også undersøge, om han har ret i det. Næste gang jeg skriver indlæg til bloggen skal jeg huske at skrive om successer, LEGO, Syddansk Universitetet og flere cases. Ligesom jeg også skal i gang med at lufte, hvad jeg har i tankerne omkring e-business models og hvorfor jeg er interesseret i netop den vinkel.

Skriv et svar

