Tanker omkring forretningsdelen af mit speciale

14 Mar

Jeg har brugt rimelig lang tid på at rode rundt i E-learningsdelen af mit speciale. Uden at blive ret meget klogere. Min fornemmelse er, at hele E-learningsområdet er en kæmpestor jungle. Måske er det fordi jeg er udefrakommende. Måske er det fordi det vitterligt er en jungle. Der eksisterer ingen klar definition af hvad E-learning er. Og ingen klare rammer for, hvordan man afgrænser det. Er f.eks. en interaktiv E-bog en del af E-learning, er det et lukket IT-læringssystem eller hvad med fjernundervisning? Findes der fælles, anerkendte standarder, der fungerer? Jeg er kommet til den konklusion, at jeg hellere må lade den del ligge lidt. I dag fokuserer jeg så i stedet på B (for business) delen af mit speciale. Jeg er interesseret i netværksøkonomien (den digitale revolution) og forretningsmodel innovation – hvad er det, der skaber en succes? Der er jo mange eksempler på succeshistorier, hvor virksomheder som Google, Amazon og Apple dygtigt er redet med på bølgen. Winner takes all dynamic. Og der er mange virksomheder, der prøver at hoppe med på bølgen. Og så er der de virksomheder, der er ved at drukne – hvis ikke allerede de er det. Virksomheder, eller måske hele industrier så. De industrier, der lige nu har det svært, er teleindustrien og medieindustrien. Det, de i mange år har haft succes med, virker ikke længere på samme måde. Forbrugerne er for længst rykket på Internettet, hvor det meste lader til at være gratis. Men hvor kommer pengene fra? Hvordan finder de på nye forretningsmodeller for at overleve? Hvis det er muligt? Jeg startede jo på E-business netop af den årsag; at jeg var meget interesseret i, hvordan medieindustrien skulle leve (overleve) i fremtiden – det er jo utrolig vigtigt, at vi har medierne. Nå, men tilbage til fokus. Vi kom fra E-learning. Jeg har for i dag valgt at glemme, at det er svært at arbejde med begrebet. Selve læringen er en rigtig gammel disciplin. Vi har altid lært og udviklet os, lige fra dengang hvor alle overleveringer foregik mundtligt til bogtrykkerkunsten, tv, radio og nu Internettet. Hvorfor skulle Internettet så revolutionere læringen? Jeg tænker, at læringen jo lever i allerbedste velgående. Det er også derfor, at der måske ikke rigtig er noget presserende behov for, at Internettet skulle revolutionere læringen. Kan prefix’en E- ændre på noget? Men samtidig er der utrolig mange fordele ved gøre læringen digital. De danske folkeskoler kæmper med at finde deres ben omkring læring og IT. En rapport fra KMD viser, at op mod halvdelen af folkeskolerne har brug for et løft både på den pædagogiske og teknologiske side. En undersøgelse fra fagbladet Folkeskolen viser, at 82% af lærerne mindst en gang om ugen oplever, at it-systemet ikke fungerer. Mon ikke det giver en fornemmelse af, at der er muligheder i E-læring? Jeg snakker ikke om folkeskolen som sådan, men hvordan hele læringen (livslang læring, læring, efteruddannelse, kvalifikationsløft etc) kan få et løft gennem den digitale økonomi i form af E-learning. Mon der er noget om, at vi mangler en ny, disruptiv teknologi til at skabe det fornødne løft indenfor E-learningen – også selv om det måske ikke er presserende nødvendigt, når læringen nu fungerer? Men hvorfor har vi ikke set Google kaste sig over E-learning (det skulle da lige være Google scholar, Google books) og hvad med Apple (ud over iBooks) – er der ikke penge eller udviklingsmuligheder i skidtet? Eller måske er den helt rigtige løsning bare endnu ikke opfundet? Der var jo ingen, der havde forudset, at vi i dag er totalt afhængige af mange nye produkter, som vi fint klarede os uden før. Så det er alle de tanker, som jeg er ved at sysle med lige nu. Det er hårdt at starte specialeskrivningen. Alting er et stort rod af tanker. Men jeg er mere optimistisk omkring business-delen, for der er meget mere udvikling at arbejde med.

Skriv et svar

