Specialeprocessen

28 Apr

Så er der lidt nyt herfra. Jeg har dedikeret denne weekend til at sidde på mit kontor og powerlæse og skrive speciale. Var til vejledermøde i mandags med Leif, desværre uden at være kommet ret meget videre siden sidst. Jeg spurgte ham, om jeg kunne nå det, når jeg endnu ikke for alvor var kommet ud af starthullerne. Jo jo, sagde han. Det er vist meget normalt, at specialestuderende væver rundt i det i starten. Og når man har en start-up, hvor tingene kører, så er det jo også svært at fokusere på specialet. Jeg bør nok finde en måde, hvor det hele går op i en højere enhed, så jeg udnytter de næste 4 måneder fornuftigt. Gæt hvad min sommerferie skal gå med? Jeg har indtil nu fået strammet op på afsnittene og tilføjet et par nye afsnit. Jeg har læst et andet speciale, som Leif også har vejledt på (og som fik 12) om det semantiske web og de fremtidige forretningsmuligheder. God inspiration til hvordan afsnittene deles op og hvordan man skriver såkaldte metatekster (jeg har købt en ganske god bog: Specielt om Specialer – en aktivitetsbog, af Peter Stray Jørgensen, Lotte Rienecker og Signe Skov) Jeg tror jeg vil gøre ligesom forfatteren – udvælge nogle få, men rigtig gode teoretikere og så bruge dem i forhold til de forskellige afsnit. Min videnskabsteoretiske slutningsform bliver abduktion, idet mit felt (E-learning) sammenkoblet med business model innovation endnu er et ubeskrevet blad. Det betyder altså, at jeg starter med at stille en hypotese op og undersøge den – de mekanismer og strukturer, der har skabt det fænomen jeg vil undersøge. Jeg mener dog, at jeg godt kan læne mig op af allerede undersøgt empiri, der beskriver andre brancher (musikbranchen og computerspilsbranchen) der efter min hypotese, har gennemlevet samme proces og som også har mange aktører og brugere.  Jeg vil i mit speciale benytte mig af en eksplorativ fremgangsmåde i forbindelse med dataindsamlingen. Det vil sige, at jeg skal finde en række centrale nøgleinteressenter og interviewe dem (kvalitativt) for at få et klarere billede af det felt jeg vil undersøge. Her er jeg ved at afsøge muligheder for hvem der kunne være interessante – jeg forudser dog et muligt problem, og det er, at sommerferien ligger midt i det hele. Men på den anden side kan det være, at virksomhederne alligevel holder åbent – men bruger tiden på at rydde op og reflektere, og det kunne muligvis så være en fordel, at jeg kunne give dem lidt at rive i og tænke over. Nu vil jeg begynde at tænke over, om det semantiske web måske kunne kædes sammen med omvæltningerne i den nye digitale økonomi – begge dele er disruptive – og om jeg skulle læse Nova Spivack, Mills Davis og Manuel Castells. Og så om Peirces tegnteori og måske Charles Churchmann og Yochai Benkler. Alle de valg… men det er skønt at fokusere på specialet igen. Håber der kommer mere fra mig denne omgang. På tirsdag tager jeg en uges ferie på Mallorca, og jeg tager et par bøger med. Læsning vil nok lette mit valg af relevante teoretikere.

Skriv et svar

