Forlag kæmper med at finde forretningsmodeller, der fungerer

24 Aug

Min begrundelse for at tage overbygningen i E-business var min observation omkring hvordan mediehusene kæmpede for at finde holdbare forretningsmodeller, der kunne finansiere kvalitetsjournalistik – i en tid, hvor der var gratisaviskrig og skred i hele annoncemarkedet.

Det er denne interesse, der har holdt gennem hele min studietid – og den motivation, der er gennemgående for mit speciale. Jeg kigger på e-læring, da jeg er sikker på, der er et stort, uudforsket potentiale, der ligger heri.

Men samtidig følger jeg også andre brancher og deres kamp for at finde en forretningsmodel, der holder nu – og mange år frem. Den store trussel hedder nemlig “gratis”. Gratis er fantastisk, hvis man er en videbegærlig forbruger – men set fra et forretningsperspektiv volder det en del kvaler.

Det er det, jeg kigger på i mit speciale. Min case centrerer sig omkring e-læring, men folkene bag casen samarbejder også med diverse forlag. Et samarbejde, som har nogle spændende perspektiver.

Derfor følger jeg meget interesseret med i, hvordan det går med forlagsbranchen og e-bøger, der har fået et boom de seneste års tid. Jeg bruger selv E-reolen, som er helt vildt fantastisk – mulighed for at downloade alle de e-bøger jeg har brug for (eller som er lagt online) helt gratis. eReolen har siden starten i november sidste år øget mængden af downloads fra 20.000 om måneden, til knap 90.000.

Men forlagsbranchen græder, skriver Comon i en webartikel fra i dag.

Bibliotekerne får offentlig støtte. Og de har en aftale med forlagene om at betale 15 kroner (i snit) per E-bog. Og bibliotekerne lægger op til, at brugerne kan købe bogen, hvis de vil eje den. Det er det, der er forretningsmodellen, ret hurtigt beskrevet. På den måde tjener forlagene lidt på samarbejdet, men ikke i den grad, de ville gøre, hvis de solgte E-bøger med samme popularitet som det, der ses hos E-reolen.

Alt er dog ikke fryd og gammen. Nu er modellen ved at blive en dyr affære for bibliotekerne, skriver DR. Kulturministeriet kunne i forrige måned melde ud, at de samlede årlige omkostninger til eReolen løber op i ti millioner kroner, skriver Comon.

Så det er en interessant problemstilling.

Her kan vi se, at Gratis igen er den store vinder. Folk elsker gratis.

Med Gratis er der ingen problemer med at få folk til at erhverve sig det digitale produkt – men virksomhederne, der producerer, skal jo kunne sælge fornuftigt. eReolens succes er godt nok med til at skaffe opmærksomhed om danske e-bøger, men vi mangler stadig at se næste step – hvordan branchen kan konsolidere sig i den nye digitale økonomi.

Her må jeg blive svar skyldig.

Skriv et svar

