Farvel til E-læring

4 Oct

Det er længe siden, jeg har opdateret denne specialeblog. Men jeg er i fuld gang. Allerførste tiltag er, at jeg skal opdatere mit speciale til version 7.0.

Her er den afgørende forskel, at jeg helt har fået aflivet begrebet E-læring. At sætte E- foran noget som prefix er lidt underligt. Det er også derfor, at jeg har haft så svært ved at finde informationer om E-læring. For det bruger man ikke rigtig mere.

Prefix’et E- er et produkt af den naturlige, men måske ikke altid helt så realistiske begejstring, der ofte følger i kølvandet på en helt ny teknologi.

Til sammenligning E-læser man jo ikke, man læser bare. Om mediet så er en E-bog eller en helt almindelig, gammeldags bog lavet af papir. Der er naturligvis en stor fysisk forskel mellem en bog og en E-bog. Men handlingen er stadig den samme. Derfor E-lærer man ikke, man lærer bare. Slet og ret. Der er naturligvis en fysisk forskel på om man lærer med analoge eller digitale læremidler.

Derfor vil jeg fremadrettet bruge ordet digital læring frem for E-læring. Vi holder dog fast i business models – og tilføjer dette besnærende ord: Innovation.

Skriv et svar

